Apriil

Informasjonskapsler

Denne siden bruker informasjonskapsler som trenger godkjenning.

Gå direkte til innhold

En tredjedels julefortelling

Konsept
Kommunikasjonsstrategi
Kampanjefilm
Kanalstrategi
Innholdsproduksjon
Digital markedsføring

I Norge kastes det mer enn 450 000 tonn spiselig mat hvert år.

Matsentralen Norge omfordeler overskuddsmat fra matbransjen til ideelle organisasjoner som hjelper mennesker som har det vanskelig. Siden starten har de reddet 6084 tonn mat og delt ut over 12 millioner måltider. På tross av dette er det få som vet hva Matsentralen gjør. For å få inn mer mat fra dagligvarebransjen, større støtte fra staten og flere donasjoner fra privatpersoner er Matsentralen avhengig av at flere kjenner til arbeidet deres.

Vår oppgave var å lage en kampanje som forklarte hva Matsentralen driver med, på en måte som traff både matbransjen, forbrukerne og politikerne. For å få til det tok vi utgangspunkt i en innsikt som burde opprøre hele gjengen:

En tredjedel av all norsk mat går rett i søpla. Også i jula.

Ettersom innsikten er litt dyster, tenkte vi at en humoristisk innpakning kunne være bra for både “liking” og generell julestemning. I tillegg distanserte det Matsentralen fra sjangerspråket som preger organisasjonsverdenen i juletiden: patosfylte julefilmer med en innstendig bønn om donasjoner som CTA - Call To Action.

Med utgangspunkt i en legendarisk, julebasert matsvinn-scene ga vi et humoristisk radarpar rimelig frie tøyler, og resten får dere nesten se selv.

Støtt Matsentralens arbeid her!