Apriil

Informasjonskapsler

Denne siden bruker informasjonskapsler som trenger godkjenning.

Gå direkte til innhold

Rekrutterer generasjon Z til yrkesfag

Kommunikasjonsstrategi
Konsept
Innholdsproduksjon
Sosiale medier

Apriil har spilt en sentral rolle i å øke interessen for yrkesfag blant unge, med spesielt fokus på rørlegger- og skogfagene. På oppdrag fra NHO-bransjeorganisasjonene Rørentreprenørene Norge og Velg Skog har Apriil oppnådd imponerende resultater gjennom strategisk bruk av sosiale medier og målrettede kampanjer – noe som har ført til en markant økning i søkertall, særlig blant jenter.

Bli Rørlegger! – Et vellykket rekrutteringsprosjekt

I samarbeid med Rørentreprenørene Norge driver Apriil rekrutteringsprosjektet «Bli Rørlegger», som har som mål å få flere unge til å søke seg til rørleggerlinjen, og da særlig jenter. Tallene taler for seg selv: Søkertallet til rørleggerfaget har økt med 26 prosent, mens antall kvinnelige søkere har vokst med hele 200 prosent de siste årene.

En nøkkelfaktor bak suksessen er nettverket av “rørambassadører” – unge rørleggere og lærlinger som deler hverdagen sin på plattformer som Instagram, Snapchat og TikTok. Dette nettverket, administrert av Apriil, bidrar til å bryte ned stereotypier rundt yrket og skaper en autentisk dialog med målgruppen.

Velg Skog! – Rekordhøye søkertall til skogfag

På vegne av Velg Skog har Apriil også bidratt til økte søkertall ved landets utdanningsinstitusjoner for skogfag. Ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) har bachelorstudiet i skogfag nå rekordmange søkere med totalt 346 søkere, opp fra 290 året før. Ved Høgskolen i Innlandet (HINN) er interessen også på vei opp, med 70 søkere til det nye deltidsstudiet Master i Bærekraftig Skogforvaltning.

Gjennom “Velg Skog” har Apriil også etablert et nettverk av ambassadører som aktivt bruker Snapchat, TikTok og Instagram til å informere ungdommen om mulighetene innen skognæringen. Dette har økt bevisstheten om næringens betydning og vist frem de mange karrieremulighetene i sektoren.

Økt bevissthet og positive resultater

Arbeidet med “Bli Rørlegger” og “Velg Skog” viser hvordan sosiale medier og ungdomsnære ambassadører kan spille en avgjørende rolle i å endre oppfatninger og skape ny interesse for yrkesfag. Apriils innsats har ikke bare ført til økte søkertall, men også til større kjennskap og positiv oppmerksomhet rundt disse viktige yrkesveiene.